Tom Hak je direktor HR Trend Instituta. Ovaj institut otkriva, prati i podstiče trendove u oblasti ljudi i organizacija, kao i u srodnim oblastima. Tamo gde je to moguće, HR Trend Institut je takođe i lider u postavljanju novih trendova. Tom ima veliko iskustvo u upravljanju ljudskim resursima (HR menadžmentu) u multinacionalnim kompanijama. Radio je na visokim položajima u kompanijama kao što su: Fugro, Arcadis, Aon, KPMG i Philips Electronics. Veoma ga zanima inovativni HR, tehnologije u HR-u, analitika radne snage kao i načini na koje organizacije mogu imati koristi od promena trendova.
Koji su najvažniji trendovi koje pratite u HR-u?
Opsežan odgovor na ovo pitanje možete naći na mom blogu „10 inspirativnih trendova u 2019. godini”, ali postoji jedan koji bih želeo da istaknem. Na prvom mestu je „personalizacija”. Istorijski gledano, HR se fokusirao na standardizaciju i princip univerzalnosti (“one-size-fits-all”). Prelazak na pristup gde su individualne potrebe, želje i sposobnosti kandidata i zaposlenih polazna tačka jeste težak, ali je veoma važan. HR u vezi sa tim može mnogo toga da nauči od marketinga. Sva područja HR-a mogu imati koristi od personalizacije.
O čemu bi HR stručnjaci trebalo da razmišljaju kada žele da poboljšaju proces zapošljavanja?
Postoji nekoliko pitanja na koja HR profesionalci treba da daju odgovor.
- Da li smo dovoljno brzi? Procesi zapošljavanja su u većini slučajeva previše spori. Ovo pitanje nam pomaže prilikom procenjivanja svih koraka u procesu zapošljavanja. Koliko je vremena potrebno kandidatima da popune onlajn formular za prijavu? Koliko je vremena potrebno za obaveštavanje kandidata o sledećem koraku? I tako dalje. Budite strogi u procenjivanju i naći ćete mnogo prostora za poboljšanja.
- Da li smo zaista fokusirani na kandidate? Većina organizacija je previše fokusirana na svoje potrebe. Daju opširan opis posla i onda kreću u potragu za kandidatima. Pokušajte da krenete od kandidata. Šta su potrebe, želje i mogućnosti pojedinih kandidata i kako ih možemo uzeti u obzir. Pažljivo sagledavanje percepcije i iskustva kandidata u pogledu celokupnog procesa jedan je od elementa fokusiranosti na kandidata.
- Da li biramo prave karakteristike? Trend je da organizacije više gledaju lične osobine, kulturno uklapanje i potencijal budućih veština. Manje se gledaju stručne veštine i iskustvo koje je potrebno za određeni posao. Zaključci izvedeni na osnovu svakodnevne prakse i upotreba „analitike ljudi“ na pametan način su veoma bitni.
Šta će biti fokus/teme u upravljanju ljudskim resursima u narednih 10 godina?
U narednih deset godina, HR se takođe mora fokusirati na biznis probleme u pogledu čijeg rešavanja može biti od pomoći. Važne teme za mnoge organizacije odnose se na pitanja kao što su:
- Kako možemo nastaviti rast na održiv način?
- Kako da ubrzamo našu digitalnu transformaciju?
- Kako da povećamo svoj kapacitet i produktivnost?
- Kako da podstaknemo inovacije u celoj organizaciji?
HR bi trebalo da bude veoma vešt u postavljanju pravih pitanja i utvrđivanju načina na koje može pomoći u rešavanju ključnih problema, kao i da se fokusira se na visoko-efikasne intervencije uz minimalne napore. Na primer, povećanje kapaciteta neophodnog za rast često se prebrzo rešava zapošljavanjem novih ljudi. Osim zapošljavanja, postoje i mnogi drugi načini koji mogu pomoći u povećanju kapaciteta. Iskoristite bolje potencijal ljudi. Organizujete se na drugačiji način (manje menadžera, više samostalnih timova). Fokusirajte se na povezivanje rešenja za učenje sa pojedinim zaposlenim i bolje povezivanje učenja sa konkretnim radom.
Uopšteno govoreći, potencijal velikog broja ljudi je nedovoljno iskorišćen i mnogi zaposleni bi mogli biti zaista oduševljeni poslom koji obavljaju. Upotreba potencijala, jačanje i razvoj veština koje će se u budućnosti pokazati efikasnim je evropski i globalni prioritet.
Šta će učesnici konferencije „HR Experience” imati priliku da čuju na vašem predavanju?
Na „HR Experience“ konferenciji ću govoriti o trendovima u upravljanju talentima. Govoriću o nekoliko važnih trendova i pokazati primere kako inovativne organizacije koriste trendove u svoju korist. Moj cilj je da inspirišem i zabavim učesnike tako da sa konferencije mogu poneti neke ideje koje će im pomoći da povećaju sopstveni uticaj u svojim organizacijama.