Gost prve HR Experience konferencije održane 31. maja u organizaciji Poslovi.Infostud bio je jedan od vodećih i najvećih HR eksperata modernog doba, Dejv Ulrih. Naša prestonica imala je veliku čast i zadovoljstvo da ugosti velikog stručnjaka i govornika koji se smatra “ocem modernog HR-a”.
Mnoge industrije doživljavaju digitalnu transformaciju, od medicine, proizvodnje i obrazovnog sistema do finansijskih usluga i sveta zabave. Kao pripadnik elite vodećih top 10 kreativnih ljudi u HR-u, Dejv smatra da je digitalizacija ovog sektora neophodna jer svetska tržišta diktiraju uvođenje novih trendova. A oni govore da se napušta stari način razmišljanja o HR-u kao takvom i da se novi koncept bazira na celokupnom poslovanju. “Fokus treba usmeriti na otkrivanje krajnjeg cilja koji kompanije imaju kako bi se uspostavio konstruktivni HR sistem koji će omogućiti da se to i ostvari”, navodi Dejv. Dakle, suština je ispitati šta je sve neophodno uraditi i šta sve HR može da uradi u cilju postizanja rezultata i boljeg poslovanja kompanija.
Druga bitna stvar se vezuje za osobinu koja se kratko i jasno zove slušanje. Ako se pitate kakve to ima veze sa HR-om, i te kako ima. Slušanje ne znači da ste vi razumeli drugu osobu, već da ta druga osoba shvati da ste je vi razumeli. Posao HR-a je da pomognemo drugima da slušaju, uče i postaju lideri, a potom da oni rade isto i pomognu drugima da budu još bolji i dosegnu pozicije na kojima se ovi trenutno nalaze.
Na taj način kompanije daju vrednost zaposlenima, investitorima, celokupnoj zajednici i kupcima kao krajnjim potrošačima. Tako se grade zdravi odnosi i međusobno poverenje. Na primer, kako se kupci odlučuju da kupe neku uslugu ili proizvod? Jednostavno. Ako dobijaju određenu vrednost onda će njihova kupovina biti lojalna. Isto se može primeniti i na proces regrutacije talenata jer kompanije žele da ih talenti ne biraju nasumično već strateški i na način kao što to rade sami kupci prilikom kupovine. Dakle putem dobijanja vrednosti gradi se poverenje što talente opredeljuje da požele da rade u određenim kompanijama.
Dejv je objasnio da je još jedan od izazova HR-a njegova uloga u sistemu kompanije gde finansijski sektor govori o novcu, marketing o kupcima i korisnicima a operativa kompanije o tehnologiji. HR razmišlja da li imamo dobre vrednosti, uverenja i norme, da li imamo odgovarajuće zaposlene, talente, veštine i kompetencije, da li imamo dobru organizaciju odnosno tim za postizanje zacrtanog. Suština je u tri ključna segmenta: talenat, organizacija i liderstvo.
Istraživanja pokazuju da svega 15-20% čini talenat a sve ostalo je sistem. Snaga je u timu. Jasno je da povećanjem talenata raste i produktivnost, bolja usluga prema korisnicima i bolji rezultati. Tako kompanije napreduju u organizaciji i privlačenju novih ljudi kojima se pruža dobro radno okruženje i fleksibilnost u radu. A šta zaposleni mogu da imaju od toga? Razgovor sa njima uvek otkriva šta je to što oni žele. Na taj način im pomažete da nauče koje veštine su im potrebne.
Dejv je objasnio i 5 načina kako HR unapređuje organizaciju zaposlenih da se kreću u dobrom smeru:
- Postaviti standarde – koje vrednosti treba da poseduje kandidat
- Pronaći najbolji izvor kandidata za radne pozicije – većina njih su već zaposleni u kompaniji
- Skrining kandidata – kako znamo za kandidata da je “onaj pravi”
- Obezbediti kandidata – uveriti se u vrednost ponude koja se izlaže kandidatu
- Postarati se da ih dobro usmerite
S druge strane, istraživanja pokazuju da postoji 7 ključnih stvari koje zaposleni očekuju od radnog mesta:
- Vizija – da li moje radno mesto ima svrhu, da li moj posao kreira viziju
- Mogućnost za usavršavanje
- Podsticaj – u vidu novca ili drugih benefita
- Uticaj – kakav uticaj imam na okolinu
- Zajednica – da li uživam u radu sa kolegama iz tima
- Komunikacija
- Fleksibilnost
Zadatak HR-a je da uzme u obzir sve faktore, i u razgovoru za zaposlenima sazna šta je to što im treba i da im to i pruži. Da pomognu ljudima da nauče koje veštine su im potrebne i da im pruže to predivno iskustvo.
Koja je onda uloga digitalizacije HR-a u svemu ovome? Cilj kompanija je da pobeđuju na tržištu, a da bi to radile potrebne su im digitalne informacije do kojih dolaze uz pomoć alata. Veštačka inteligencija, roboti, cloud tehnologije, IoT, social media samo su neki od alata koji daju pristup digitalnim informacijama koje su od značaja za poslovanje.
Iako mogu da imaju veliki uticaj, treba imati u vidu da ljudski faktor i dalje ima značajnu ulogu i da su veštine važne. Primera radi, činjenica je da veštačka inteligencija može pomoći pri selekciji kandidata ali ne može sa sigurnošću da kaže koji od njih bi se najbolje uklopio u određenu radnu poziciju. U toj proceni i dalje dominiraju ljudske veštine.