Češka ima najnižu stopu nezaposlenosti u EU u poslednjih nekoliko godina. Šta je uticalo na takav rezultat?
Kao prvo, imamo kvalifikovanu i ujedno relativno jeftinu radnu snagu. Jedan od mojih kolega to opisuje sledećim rečima: „Imamo nemačke kompetencije i češke plate.“
Nakon kreditne krize 2008. godine i početkom ove decenije, od 2010. do 2014. godine, i češke i strane investicione kompanije ostale su racionalne. Tokom tog perioda realni dohodak se zapravo smanjio. Nezaposlenost nije brzo rasla i najveća stopa nezaposlenosti je bila u januaru 2014. godine sa 8,6%. Ova stopa nezaposlenosti jednaka je standardnoj stopi, na primer, u Francuskoj.
Za strane kompanije je bilo, i u velikoj meri još uvek jeste, jeftinije da zadrže zaposlene ovde u Češkoj nego na primer u Nemačkoj, Austriji i Švajcarskoj. U osnovi, u Češkoj su još uvek niži troškovi u poređenju sa bogatim evropskim zemljama koje su u poslednjih 10 godina morale ponovo ulagati u svoje zaposlene.
Jednostavno se odužujemo investitorima. U poređenju sa EU prosekom, BDP po glavi stanovnika iznosi 93% (prema paritetu kupovne moći) i ljudi dobijaju 65% dohotka (prema paritetu kupovne moći) u Republici Češkoj. U Nemačkoj te brojke iznose 115% odnosno 121%.
Kao drugo, mi smo zemlja sa najvećim brojem radnih mesta u sekundarnoj, tj. proizvođačkoj industriji u EU. U proizvodnji je zaposleno 42% ljudi. Da biste imali konkretniju sliku, u Republici Češkoj ima ukupno 4,4 miliona zaposlenih, oko 200 hiljada privatnih preduzetnika i nešto više od 700 hiljada samozaposlenih.
Kao treće, postajemo sve stariji i u narednom periodu deficit radne snage će biti još veći. U poređenju sa starosnom grupom starijih od 40 godina, u starosnoj grupi ljudi do 30 godina ima između 30-50% manje zaposlenih.
Kratkoročno gledano, to su faktori koji su pomogli ekonomski rast, a time i smanjenju nivoa nezaposlenosti.
U medijima možemo pročitati da Češka ima problem sa viškom slobodnih radnih mesta. Kako se taj problem može rešiti? Krenimo od brojki kako bismo bolje ilustrovali situaciju. Početkom 2019. godine u Češkoj je bilo 400 hiljada otvorenih radnih mesta i 240 hiljada nezaposlenih, što je najveća razmera u Europi. Gde pronaći radnike? Kao prvo, za kompanije postoje unutrašnji izvori. Žene, žene na porodiljskom odsustvu, žene koje brinu o svojim ekonomski neaktivnim roditeljima i rodbini. Te žene su bukvalno potisnute sa tržišta rada. Ako država obezbedi usluge koje će osloboditi žene ovih obaveza, one bi opet mogle postati vrednost za kompanije. U Češkoj u proseku ima 96% zaposlenih muškaraca i 70% zaposlenih žena. U susednoj Nemačkoj ima 10% više zaposlenih žena zahvaljujući politici zapošljavanja sa skraćenim radnim vremenom. Samo 7% radne snage u Češkoj je zaposleno na mestima sa skraćenim radnim vremenom, naspram 25% u Nemačkoj i više od 33% u Holandiji, koje imaju vrhunsku ekonomiju u pogledu fleksibilnog radnog vremena. Kao drugo, što se tiče niže kvalifikovanih radnika, većina kompanija željno očekuje migrante iz Ukrajine. Postoji 140 hiljada registrovanih Ukrajinaca, a mi možemo angažovati 50 hiljada svake godine. U tome svakako pomaže to što smo slovenska zemlja i što imamo zajedničku istoriju s obzirom na to da je zapadni deo Ukrajine (Zakarpatska oblast) ulazio u sastav Čehoslovačke od 1919. do 1939. godine. Kao treće, važno je raditi sa ljudima kojima kompanije raspolažu. Učinite ih produktivnijim, uložite u njih. Nemojte ulagati samo u tehnologije, ulažite u ljude. Kompletna proizvođačka industrija koju sam spomenuo trenutno se nalazi na raskrsnici. Počnite da ulažete u ljude i raspoređujte ih na poslove sa većom dodatom vrednošću. Ako to ne učinimo, primarna proizvodnja sa najvećom dodatom vrednošću ostaće u domenu „razvijenijih“ zemalja. Mislite li da je potrebno uvesti promene u obrazovani sistem u skladu sa digitalnim trendovima i stvoriti novi obrazovni profil? Borimo se sa tim. Češki obrazovni sistem je veoma loš. Na osnovu naših anketa imamo povratnu informaciju od poslodavaca da kandidati ne poseduju odgovarajuće veštine za nova radna mesta.To je bio jedan od razloga zašto smo u LMC-u pokrenuli onlajn platformu za B2C i B2B tržište pod nazivom Seduo.cz. To je ekvivalent sajtova Udemy.com ili Udacity.com u anglosaksonskim zemljama. Da li pratite stanje u zemljama kao što su Srbija, Bosna i Hrvatska? Kakav savet biste mogli dati? Stopa nezaposlenosti u Srbiji je iznad 10% i prilično je visoka u odnosu na ono na što smo navikli poslednjih godina u Češkoj. PreporukeJednostavno budite pristojna kompanija sa integritetom. To je nešto što sada možda ne doživljavate kao hitno, ali će se sigurno isplatiti u budućnosti. Fokusirajte se na stanje zaposlenih. Dajte im pristojne plate i, ako je moguće, zanimljiv posao. Najgora situacija za nove potencijalne zaposlene jeste ukoliko je brendiranje vas kao poslodavca u suprotnosti sa načinom na koji trenutni zaposleni vide kompaniju. Ovo neslaganje prouzrokuje mnogo uzaludnih napora u procesu zapošljavanja i zadržavanja zaposlenih. Praktični savetiPrimenite taktičan pristup prema ljudima i vodite računa o međuljudskim odnosima. Jednačina je sledeća: ako uspete da zadržite zanimljive ljude, biće sve više još zanimljivijih i još produktivnijih ljudi u vašim timovima i vašoj kompaniji. Razlog tome je to što je svaka informacija javna i postoje čak i servisi koji grade svoje poslovanje na toj transparentnosti kompanija, npr. Glassdoor. Prošle godine smo pokrenuli sličnu uslugu pod nazivom https://www.atmoskop.cz/ (za sada samo na češkom). Postoji još jedna usluga koju smo pokrenuli pre više od tri godine http://www.pracezarohem.cz/ (posao iza ugla). Ona je rezultat otkrića do kojeg smo došli u jednom od naših inovacijskih projekata. Naime, otkrili smo da je blizina radnog mesta jedan od uslova koji je niže kvalifikovanim radnicima čak važniji nego visoko kvalifikovanim radnicima. Napredak u svakom slučaju dolazi za sve nas u Evropi. Pokušajte da izbegnete greške koje smo mi pravili i ulažite u svoje zaposlene.